Logo
Menu sluiten
Aflevering 1

Geheimtipp: Pistenbully copiloot in de Tiroler Zugspitz Arena

Wow, dit was echt een hele gave belevenis. Ik mocht meerijden met de pistenbully in de Tiroler Zugspitz Arena. Wil jij dit ook een keer? Dat kan, want in Lermoos kan je in de wintermaanden dagelijks vanaf 16:15 meerijden met de pistenbully. Ik heb het nu mogen meemaken en het is echt ontzettend gaaf om een keer te doen.

Na een nacht sneeuwval meerijden met de pistenbully

Tijdens ons verblijf sneeuwde het iedere dag zo hard, dat de pistenbully’s niet gelijk na sluitingstijd de pistes al op gingen, maar pas in de vroege ochtend. Voor ons werd geregeld dat wij in Biberwier met de pistenbully mee konden rijden. Maar ja, dat betekent wel dat ik en de cameraman heel vroeg op moesten staan. Om 05:45 uur werden wij al in Biberwier verwacht en wij moesten nog vanuit Berwang komen. Het zou in de nacht opnieuw sneeuwen en we wisten niet zeker of in alle vroegte de straten al geruimd zouden zijn. Dat was gelukkig wel zo!

Worden we wel opgehaald?

Daar stonden we dan stipt op tijd bij de afgesproken plek, maar er was geen pistenbully. Aan de sporen te zien was die al uitgereden. Om 06:00 uur waren we nog niet opgehaald en we begonnen ons langzaam af te vragen of we nog opgehaald zouden worden. Het zal toch niet dat we zo vroeg op zijn gestaan… aaah gelukkig daar komt die aanrijden! Door de zware sneeuwval in de nacht waren de pistemannen al om 05:00 uur begonnen met prepareren. Wat een job. Daar heb ik na dit zelf meemaken nog meer respect voor gekregen! Instappen maar en daar gingen we dan.

 

Steil, steiler, steilst

Ietsje hoger op de berg stapten we over op de grootste pistenbully van het gebied. Dat was iets comfortabeler zitten, want nu had ook de cameraman tenminste een eigen stoel. Onze pistenbully piloot was Roland. Een aardige man die al meer dan 25 jaar op de pistenbully rijdt en al zo’n 37 jaar voor de Bergbahnen werkt en vol enthousiasme over zijn werk praat. Hij is de man die de steile hellingen hier in Biberwier prepareert, want voor de steile hellingen is de ‘Seilwinde’ (de lier) nodig om veilig te kunnen rondrijden. Bovenaan de steile hellingen koppelt Roland de pistenbully vast en dan gaan we ineens de diepte in. Wooow! Je staat op zo’n moment meer op je voeten dan dat je op je stoel zit. Wat een ervaring.

390 PK sterke machine

Roland vertelt ons vol passie over zijn pistenbully. Hij rijdt met 390 PK over de pistes heen, wat een geweld! Maar hartstikke nodig, want je voelt gewoon dat het ongelofelijk veel kracht kost om omhoog te kunnen rijden. Constant is hij aan het sturen, bijsturen en schakelen.  Zo’n pistenbully verbruikt ongeveer 25 liter diesel per uur trouwens en de nieuwste modellen kosten ongeveer €400.000,00. Wat een geld.

 

Het werk van Roland is niet alleen de pistes weer mooi maken. Zo in de vroege ochtend is hij ook de eerste in het skigebied en heeft dus als eerste een goed beeld van de sneeuwsituatie. Hoe veel sneeuw is er gevallen? Zijn de liften vrij en kunnen die draaien? Allemaal informatie die hij doorgeeft aan zijn collega’s in het dal. Ook maakt hij rondom de liften zoveel mogelijk alles sneeuwvrij, zodat de liften straks weer kunnen draaien. Werkelijk waar: wij wintersporters hebben werkelijk geen idee wat voor een werk er in de nacht gebeurt zodat wij in de ochtend weer mooie pistes hebben.

Het meerijden met de pistenbully was voor mij een ware belevenis. Als je een keer de mogelijkheid hebt om dit ook te doen, doe het echt (Hier in de Tiroler Zugspitze Arena kan het dus!), want los van dat het ongelofelijk stoer is, is het ook heel interessant om te zien en horen wat er in alle vroegte voor ons wintersporters allemaal gedaan wordt.

Geschreven door:

Reacties