fbpx
Valentijn Hubers

Fotoverslag

Terugblik en ervaringen Kleinwalsertal

Het is alweer een maand geleden dat ik in Kleinwalsertal op bezoek was. Wat gaat de tijd snel! In de tussentijd is er hard gewerkt om het vele beeldmateriaal tot inspirerende afleveringen om te vormen. Die zijn de afgelopen week door ons één voor één online gegooid en dus is het tijd voor een terugblik. Wat zijn mijn ervaringen in het Kleinwalsertal?

Dag 1: aankomst

Niet eerder was ik in het Kleinwalsertal geweest. Wel had ik er al veel over gelezen en online voorbij zien komen (vooral als het daar ‘s winters weer eens keihard sneeuwt!). Vanuit Piesendorf, waar ik woon, is het nog ruim 330 km rijden tot het Kleinwalsertal. Ik deed er een goede 4,5 uur over, maar ach rijden door Oostenrijk is nooit zo’n probleem. Vooral mooi! Het is een rare gewaarwording dat je naar een bestemming in Oostenrijk gaat, maar dat je er niet anders komt dan eerst Duitsland in te rijden en dan even later weer Oostenrijk in te rijden. Een doodlopende dal dus.

Wat mij bij het binnenrijden opviel was dat er, ondanks dat het nog mei was, enorm veel mensen op straat waren. Het zomerseizoen was hier duidelijk al goed begonnen!  Ik had me de dorpjes ook kleiner voorgesteld, maar bij het passeren van de dorpjes bleek dat niet helemaal juist. Tegen 18:00 uur kwam ik aan in het Hotel Alpensonne in Riezlern. Een fijn hotelletje dat het Kleinwalsertal Travel voor ons had geregeld.

Dag 2: Op verkenningstocht met de E-bike

Na een goed ontbijtje had ik eerst een ontmoeting met de mensen van Vorarlberg Toerisme. We reizen deze zomer namelijk heel Vorarlberg door en dus was het goed even het programma door te nemen. Daarna was het tijd om dan eindelijk het Kleinwalsertal te verkennen. Ik werd opgewacht door Noël, een Belgische Mountainbike gids die hier in het dal woont. Hoe de tour was hebben jullie kunnen zien in de aflevering  In de middag ben ik naar de Mittelalp gewandeld om daar echte bergkaas te gaan maken. Ook dat zagen jullie al in ‘Der Geheimtipp‘.

Deze dag beviel mij vooral enorm goed, omdat ik echt heb genoten van de vriendelijkheid en vakantiesfeer van het Kleinwalsertal. De bergen zijn ruig en glooiend tegelijk en persoonlijk vind ik dat een hele mooie combinatie. Ik vond het dal enorm puur. Niet voor niets dat ik veel mensen tegenkwam met bergschoenen aan en de rugzak op, want ik kan me goed voorstellen dat dit een hele geliefde wandelregio is. Het dal heeft op deze dag wat dat betreft echt indruk op mij gemaakt.

Dag 3: zelf op ontdekkingstocht in Wandelparadijs Kleinwalsertal

De dag begon zonnig en dat kwam goed uit. Op het programma stond namelijk de Walmendingerhorn, die ook wel bekend staat als dè uitzichtsberg in het Kleinwalsertal. Het mooie in Kleinwalsertal is dat bij (bijna) alle accommodatie die je boekt het gebruik van de liften is inbegrepen . En dat is natuurlijk een groot voordeel tijdens je vakantie, zeker ook voor families met kinderen.

Terwijl het beneden nog hartstikke zonnig was, hing er boven bij de Walmendingerhorn een dikke wolk. Dat kan natuurlijk gebeuren in de bergen. Gelukkig trok die ook zo nu en dan wat weg, waardoor we toch van het mooie uitzicht hebben kunnen genieten. Zo’n wolkenspel is ook niet alledaags. Boven op de Walmendingerhorn zijn er meerdere uitzichtspunten en is er een goed bergrestaurant. De moeite waard om even omhoog te gaan!

Het middagprogramma bestond uit een informatieve wandeltocht. Niet eerder was ik op pad met een wandelgids en al helemaal niet zo laag in de bergen. En toch is het de moeite waard! Je krijgt zoveel informatie over de lokale natuur, zoveel weetjes. Ongelofelijk wat een kennis (sommige) locals hebben. Op een gegeven moment pakte de gids bijvoorbeeld 3 dennenappels. Voor mij drie aangevreten dennenappels, maar wat blijkt? Zij kon precies vertellen dat iedere dennenappel door een ander dier was gegeten. Kortom; leuk om een keer wat anders te doen.

Tot slot…

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm genoten heb in het Kleinwalsertal. Van het gastvrij hotel, de prachtige bergen, het kaasmaken, de begeleiders tot het goede lokale eten. Het is voor mij een bestemming op zeker nog een keer te gaan bezoeken.